Monday, November 12, 2007

Introduction

Pukul Pelaga is a Malay martial art.  Initially this system is not well known due to certain reasons.  Now it is not widely spread because there are martial artists from other silat styles slandering and preventing people from joining it.

Basically Pukul Pelaga means anything a fighter does to win a fight.  The name gives a hint of what Pukul Pelaga has to offer.  It contains various fighting styles and methods.  The fact is I wrote a book titled '400 Fighting Styles in Pukul Pelaga'.  This book is not meant to be published so it is not available in the market.  There are other books written but most of them were stolen by practitioners from a well-known silat school in Malaysia.  Among the things I wrote was on how to develop advanced techniques from the basics.

Silat in Malaysia used to rely on what their practitioners call spiritual practices.  Reliance on supernatural powers led to silat schools having limited techniques.  Pukul Pelaga (PP)  changed that because it has no so-called spiritual practices.  As a result the basic techniques in PP are meant to be developed by the individual to suit their own tastes and capabilities.  This resulted in various techniques.   For example most people watching PP practitioners training would probably say PP has no kicking techniques.  In reality there are more than 160 kicking techniques available to PP practitioners.  A copy of the book I wrote and illustrated had been stolen.  It is only within the last 10 years many silat schools began increasing the number of techniques in their syllabus.

15 comments:

tdpp2008 said...

Pukul Pelaga ni pernah jadi nama pertandingan beladiri all - out macam K1 dan UFC kat Kedah dahulu. Bila nak tambah lagi artikel?

Azmir Irwan Aris said...

Silat Pukul Pelaga aktif di Seremban. Saya juga merupakan ahli Silat Pukul Pelaga dari Seremban yang diperkenalkan oleh Cikgu Rosdi. Saya juga pernah berguru dengan Pak Guru Pukul Pelaga iaitu Cikgu Rosli. Sila hubungi saya di azmirwan78@yahoo.com.my utk ikatan silaturrahim. PP tiada tandingannya bagi mereka yang memahami dan menghayatinya.

awanpersi said...

saya pernah bejar seni silat pp semasa di sekolah di johor bahru.tapi saya tak tahu apa perkembangannya sekarang.saya minat seni silat ini.tapi sayangnya banyak jurus yang saya dah lupa kerana dah lama tidak berlatih.terkilan sangat....

good_boy93 said...

Di sekolah saya dulu ada silat PP. tapi entah macam mana silat itu dibubarkan.Saya sebagai pengerusi, cuba tanya dan pujuk GPK KOKO untuk masukkan silat ni balik.Tapi, cikgu tu bagi banyak alasan.Pelik tak?sekarang cikgu tu suruh budak silat PP sekolah tu buat demo untuk hari KOKO nanti..
?????

hBz said...

As'kum wbt, saya salah seorang pelajar SILAT PUKUL PELAGA di STARP, KULAI dari tahun 1991-1994. Saya berguru dengan Cikgu Haji Shuib. Saya hanya dapat belajar SILAT PUKUL PELAGA sahaja, mungkin tidak diizinkan ALLAH untuk saya belajar seni beladiri yang lain.
Silat berjaya membentuk keperibadian saya kerana ia seiring dengan tuntutan agama ISLAM. Setelah 15 tahun tidak aktif bersilat, saya dapat menjejaki Cikgu Rosdi dan Cikgu SHaji Shuib semula. Saya cuba untuk aktif kembali kerana ia sebagai riadah untik masa lapang, senaman dan persediaan untuk masa akan datang. Email saya haszahari@yahoo.com

"Pelaga" Dagang said...

Salam,

Saya sudah menetap di Ipoh, pernah dan merupakan pelajar SPP dan berguru dengan Cikgu Rosdi, saya pernah diminta untuk membuka gelanggang di Ipoh.

Tetapi agak tidak berminat kerana berlaku satu peristiwa dulu, baru belajar sebulan tetapi sudah cukup untuk mencederakan lawan (Deathly touch). Saya bimbang ketika guru saya jauh menyebabkan perkara yang tidak diingini berlaku.

Jika ada gerakan SPP, saya sokong sepenuh jiwa saya.

"Pelaga" Dagang,
...Once Pelaga, Always Pelaga...

Anonymous said...

Salam tuan, saya pernah belajar Silat Pukul Pelaga diJohor pada tahun 1983. Akan tetapi banyak lagi yg saya tidak belajar rasanya. Adakah saya boleh bertemu dengan tuan untuk mendalami ilmu persilatan ini. Kebanyakkan guru disini ramai yg telah tidak aktif. Ianya sangat berguna. Saya mengharapkan respon dari pihak tuan. Terima kasih

Anonymous said...

ada sesiapa pelaga di sekitar petaling jaya... harap dapat bertemu agar dapat menjalinkan silaturrahim... saya salah seorang murid pukul pelaga sekitar seremban dalam tahun 90an...

Unknown said...

Assalammualaikum,

Saya merupakan anak kepada Cikgu Rosdi, Greybear. Buat masa ni, kami ada membuat latihan di Kota Damansara. Siapa2 yang berminat, boleh hubungi saya di 0132159543.

Along said...

Alhamdulillah ...Semoga Ustaz Rosdi dan ahli pelaga dalam keadaan sihat dan diberkati...amin

Unknown said...

Sy belajar silat pukul pelaga di pekan pahang guru sy cikgu rosli

Jebat said...

Mungkin tuan ad kenal dengan seseorang yg bernama hamdan dia juga merupakan ahli silat pukul pelaga yg masih di kulai.Kalau tuan membaca mesej ini sila reply sebab saya ingat tahu apa itu silat pukul pelaga.

Unknown said...

Silat Pukul Pelaga diperkenalkan dan dipelajari di SMMB pd tahun 1989, dan juga dikampung, seni bela diri ini hanya yang asas jika berlatih disekolah, dan kebatinan utk org luar... Ia merupakan seperti menghentak tulang kering pd besi mampat menumbuk dengan jarak satu meter. Dan yang teristimewa iaitu jurus melondehkan seluar pesilat perempuan dan tonjol.

Unknown said...

Silat-silat dan kesemua seni bela diri ini adalah poyo sama sekali.

Unknown said...

Saya juga bekas ahli silat pukul pelaga